Sauna – czym jest i jak z niej korzystać

Sauna – czym jest i jak z niej korzystać

Zamierzasz wybrać się do sauny? Zastanawiasz się, czy ta forma regeneracji organizmu jest dla Ciebie? Dowiedz się więcej na temat wpływu sauny na Twoje zdrowie i ciało.

Sauna – co to takiego?

Sauna to jedna z najpopularniejszych form regeneracji organizmu w Finlandii i Estonii. Jest to pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura, a w zależności od rodzaju – niska bądź wysoka wilgotność. Wyróżnia się trzy rodzaje sauny:

  • sauna sucha (inaczej fińska) – charakteryzuje się przedziałem temperatury 90-110 stopni Celsjusza i wilgotnością 5-10%; zbudowana jest z drewna, w środku znajduje się piec wyłożony kamieniami,
  • sauna mokra – temperatura to 75-90 stopni Celsjusza, wilgotność 20-35%; zbudowana najczęściej z elementów ceramicznych bądź tworzyw sztucznych,
  • sauna parowa (nazywana rzymską) – temperatura to 45-65 stopni Celsjusza, wilgotność 40-65%.

Coraz więcej zwolenników zyskuje ostatnio także sauna na podczerwień, w którym temperatura regulowana jest poprzez promienniki podczerwieni.

Sauna – jak działa?

Temperatura panująca w środku pomieszczenia nagrzewa ciało człowieka do około 42 stopni Celsjusza, a także podwyższa ogólną temperaturę organizmu o jeden stopień, co silnie pobudza krążenie i podnosi odporność. Taka temperatura jest w stanie skutecznie poradzić sobie także z wszelkimi wirusami i bakteriami.

Jak korzystać z sauny?

Z kąpieli w saunie najlepiej korzystać wieczorem. Przed wejściem do środka należy wziąć prysznic, a następnie wytrzeć ciało do sucha. Dzięki temu, szybciej zaczniesz się pocić i usuwać z organizmu toksyny i wszelkie zanieczyszczenia. Do sauny powinno wchodzić się bez ubrania, a nawet bez ręcznika. Nagość w saunie to coś zupełnie normalnego. Wszelkie odzienie wierzchnie nie pozwala na swobodną wymianę ciepła, a także jest niehigieniczne, ponieważ może zostawić ślady potu na siedzisku. Przed i po wyjściu z sauny należy przemyć wodą miejsce, na którym siadamy, by zapewnić maksimum higieny.

Jeden seans w saunie nie powinien trwać dłużej niż 15 minut. Jeżeli jestem początkujący – czas ten może zostać znacznie skrócony. Wszystko po to, by Twój organizm miał czas na przyzwyczajenie się do warunków panujących w środku. Sauna nie jest dla wszystkich. Jeżeli czujesz, że Twój organizm nie reaguje dobrze na wysoką temperaturę, ciężko Ci się oddycha i czujesz się słabo – nie panikuj, spokojnie wyjdź z sauny i poczekaj aż temperatura Twojego ciała się ustabilizuje.

Co daje sauna?

Korzystanie z sauny ma bardzo dobry wpływ na cały organizm. Przede wszystkim zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi i zwiększa wydolność organizmu. Wysoka temperatura i wilgotność zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie, zwiększają pojemność płuc oraz przyspieszają usuwanie toksyn. Sauna działa także bardzo dobrze na skórę – sprawia, że staje się ona gładka i jędrna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

17 + 16 =